Wednesday 4 January 2012

Aku Ini Hamba Yang Bagaimana?

Aku belajar itu dan ini,
aku cuba lakukannya.
Namun kerana apa?
Aku mahu mereka tahu apa yang telah aku belajar.
Aku mahu mereka tahu aku faham apa yang aku belajar.

Otak ku ligat berfikir ayat-ayat gah,
menyusun bait kata-kata yang indah.
Kerana apa?
Aku mahu mereka terkesan pada ucapan ku.
Aku mahu mereka melihat keindahan bicara ku.

Aku syahdukan suara ku bersama linangan airmata;
agar mereka turut menangis.
Aku mahu mereka tahu aku insaf atas dosa silam.
Aku mahu mereka merasa belas.

Aku berpesan-pesan selalu;
agar mereka ingat kebaikan ku pada mereka.

Aku ini hamba yang bagaimana?
Banyaknya kehidupan ku hanya untuk menipu diri sendiri.
Banyaknya kehidupan ku untuk mendapat pujaan mereka
tanpa aku sedari...

Aku ini hamba yang bagaimana?

Diamlah dari mengukir kehebatan mu.
Diamlah dari menulis kebaikan mu.
Dakwah itu layaknya mendapat keikhlasan hatimu.

No comments:

Post a Comment